in-line brusle
9. 6. 2008
Jak vybrat in-line brusle (fitness) – vlastnosti bruslí
Nejčastěji kupované in-line brusle patří bezesporu do kategorie Fitness. Především začínající bruslaři pak před prvním nákupem ve velice široké nabídce tápou. Následující článek snad poodhalí podle čeho vybrat kolečkové brusle tak, aby vám jejich vlastnosti co nejvíce vyhovovaly…
CENA KOLEČKOVÝCH BRUSLÍ
Prvním hlediskem při nákupu brusle je pro většinu lidí cena. Každý bruslař je jinak náročný. Někdo bruslí téměř každý den, jiný vleze na brusle jednou za sezonu. Cenové rozpětí pro vyhovující brusle je tedy velice široké. Na následujících řádcích budeme počítat s bruslařem, který jezdí alespoň jednou týdně a je, řekněme, alespoň trošku sportovně nadaný.
Cena za kolečkové brusle pro popsaného bruslaře by neměla klesnout pod 2000,- Kč s DPH (nepočítáme různé zlevněné modely apod.) a může dosahovat klidně až k 8000,- Kč.
V čem je pak dražší brusle lepší a proč se vyplatí do ní hned zpočátku investovat?
Dražší brusle jsou nejen celkově kvalitněji zpracované, ale jsou také vybaveny lepšími ložisky a kolečky. U levnější brusle jsou právě ložiska a kolečka častým místem, kde výrobce rád ušetří. Při nákupu totiž nemá většina zákazníků jak poznat, zda je kvalita těchto komponentů dostatečná. Na levnějších bruslích tedy ušetříte při prvním nákupu, ale následně musíte mnohem dřív kolečka a ložiska vyměnit. Výměna ložisek a koleček do bruslí vás pak přijde běžně na 1000,- až 2000,- Kč. Levnějším zbožím jste si tedy (nejspíš) zkazili první kilometry na bruslích a ještě jste z delšího časového pohledu nic neušetřili (spíš naopak).
Dražší brusle mají také lépe zpracované rámy a hlavně botu, která je hlavní částí brusle, která zajistí pohodlnou a příjemnou jízdu. Obzvlášť patrné je to v části kolem paty a kotníku. Zde se významně projeví dobré tvarování boty a tím pohodlné usazení nohy v botě. V tomto místě jsou velké rozdíly i u bruslí za 2500,- Kč a např. 5000,- Kč. Dražší brusle jsou zkrátka tvarovány a celkově zpracovány lépe.
CO OVLIVŇUJE JÍZDNÍ VLASTNOSTI KOLEČKOVÝCH BRUSLÍ
DÉLKA A MATERIÁL RÁMU
Rám brusle ovlivňuje především ovladatelnost brusle. Delší rám lépe vede a je tak vhodnější na delší tratě. Kratší rám je naopak ovladatelnější a je tedy vhodnější např. na jízdu pozadu, kelímkoslalom (nebo jak se tomu říká :) freestyle to asi bude) apod. Pokud tedy chcete jezdit více na fyzičku, pak zvolte delší rám. Pokud si ale chcete na bruslích trochu „zablbnout“ a ohromit ostatní bruslařskými kreacemi, tak zvolte ovladatelný krátký rám. Při výběru brusle nemusíte zkoumat, jak je rám dlouhý v centimetrech – rychlou představu si uděláte, pokud se podíváte, o kolik přesahují kolečka oproti špičce a patě boty.
Materiál rámu obecně vlastnosti sice ovlivňuje, ale při výběru brusle těžko poznáte, jak kvalitní rám na bruslích je. Zde se dá řídit hlavně cenou. Dnes se již často dělají kovové rámy (nějaký mix hliníku a jiných prvků), které jsou dostatečně pevné. Plastové rámy jsou také bez problémů. Snad jen u hooooodně levných a nekvalitních bruslí by mohl plastový rám dělat problémy. Plast u solidních bruslí lépe pohlcuje chvění pocházející od koleček a dalo by se říct, že bude trochu /pohodlnější/. Více však tuto vlastnost ovlivní výběr tvrdosti koleček (více dále).
(maximální) VELIKOST A TVRDOST KOLEČEK
Kolečka významně ovlivňují rychlost a /prostupnost/ bruslí. V podstatě postačí, když si budete pamatovat následující pravidla:
Velká kolečka = rychlejší, trošku méně stabilní (jste výš nad asfaltem), lépe zvládnou i horší kvalitu asfaltu
Malá kolečka = pomalejší, stabilnější, horší prostupnost, lepší ovladatelnost
Tvrdá kolečka = rychlejší, horší grip (hůř drží v zatáčkách), více přenáší otřesy do rámu a následně do boty brusle
Měkká kolečka = pomalejší, lepší grip, pohodlnější
Velikost koleček se udává v milimetrech [mm].
Tvrdost koleček se označuje jako číslo s písmenem A. Teoreticky je od 0A do 100A. U fitness bruslí se pohybuje zhruba od 76A do 84A (86A).
Parametry koleček pak jsou pro výše uvedené zhruba v tomto rozmezí (pro fitness brusle):
Velká kolečka 84(82) až 90 mm
Střední kolečka 76 až 82(80) mm
Malá kolečka 74 mm a méně
Tvrdá kolečka 80A a výš
Měkká kolečka 80A a níž
(rozdělení je názorem autora – nikde nenajdete přesné dělení – je to věcí názoru)
Tyto zásady obecně sice platí, ale lze vždy porovnávat kolečka podobné cenové kategorie a nejlépe ještě od stejného výrobce. Kolečka stejných parametrů za 250,- Kč a za 3000,- Kč se zkrátka budou lišit významně.
Často se také setkáte s názorem, že měkčí kolečka rychleji sjedete. Obecně to asi platí, ale obzvlášť zde hraje nejdůležitější roli kvalita koleček (tedy hlavně cena).
Materiál koleček je (myslím) vždy z nějakého plastu do kterého se přidává množství příměsí pro získání optimálních vlastností. Často je základním materiálem PU (polyuretan). Dotaz, zda jsou na bruslích kolečka plastová nebo gumová, je tedy trošku mimo. Ptejte se raději, zda jsou použita kvalitní kolečka nebo nějaká horší.
LOŽISKA
Ložiska jsou dalším podstatným prvkem, který určí rychlost vašich bruslí. U nových bruslí musíte většinou doufat, že vás výrobce neošidí. Označení ABEC3 (horší) až ABEC9 (lepší) je poměrně zavádějící. Toto označení je pouze označením normy přesnosti výroby ložisek. Nic již neříká o použitých materiálech apod., nehledě k tomu, že na levných bruslích najdete ložiska často ABEC7, která mají s ložisky ABEC7 společný jen nápis.
Zde je opravdu nejlepší řídit se cenou.
Pro majitele bruslí: pokud vaše brusle nepříjemně chrastí je čas na vyčistění ložisek nebo na jejich výměnu.
Prvním hlediskem při nákupu brusle je pro většinu lidí cena. Každý bruslař je jinak náročný. Někdo bruslí téměř každý den, jiný vleze na brusle jednou za sezonu. Cenové rozpětí pro vyhovující brusle je tedy velice široké. Na následujících řádcích budeme počítat s bruslařem, který jezdí alespoň jednou týdně a je, řekněme, alespoň trošku sportovně nadaný.
Cena za kolečkové brusle pro popsaného bruslaře by neměla klesnout pod 2000,- Kč s DPH (nepočítáme různé zlevněné modely apod.) a může dosahovat klidně až k 8000,- Kč.
V čem je pak dražší brusle lepší a proč se vyplatí do ní hned zpočátku investovat?
Dražší brusle jsou nejen celkově kvalitněji zpracované, ale jsou také vybaveny lepšími ložisky a kolečky. U levnější brusle jsou právě ložiska a kolečka častým místem, kde výrobce rád ušetří. Při nákupu totiž nemá většina zákazníků jak poznat, zda je kvalita těchto komponentů dostatečná. Na levnějších bruslích tedy ušetříte při prvním nákupu, ale následně musíte mnohem dřív kolečka a ložiska vyměnit. Výměna ložisek a koleček do bruslí vás pak přijde běžně na 1000,- až 2000,- Kč. Levnějším zbožím jste si tedy (nejspíš) zkazili první kilometry na bruslích a ještě jste z delšího časového pohledu nic neušetřili (spíš naopak).
Dražší brusle mají také lépe zpracované rámy a hlavně botu, která je hlavní částí brusle, která zajistí pohodlnou a příjemnou jízdu. Obzvlášť patrné je to v části kolem paty a kotníku. Zde se významně projeví dobré tvarování boty a tím pohodlné usazení nohy v botě. V tomto místě jsou velké rozdíly i u bruslí za 2500,- Kč a např. 5000,- Kč. Dražší brusle jsou zkrátka tvarovány a celkově zpracovány lépe.
CO OVLIVŇUJE JÍZDNÍ VLASTNOSTI KOLEČKOVÝCH BRUSLÍ
DÉLKA A MATERIÁL RÁMU
Rám brusle ovlivňuje především ovladatelnost brusle. Delší rám lépe vede a je tak vhodnější na delší tratě. Kratší rám je naopak ovladatelnější a je tedy vhodnější např. na jízdu pozadu, kelímkoslalom (nebo jak se tomu říká :) freestyle to asi bude) apod. Pokud tedy chcete jezdit více na fyzičku, pak zvolte delší rám. Pokud si ale chcete na bruslích trochu „zablbnout“ a ohromit ostatní bruslařskými kreacemi, tak zvolte ovladatelný krátký rám. Při výběru brusle nemusíte zkoumat, jak je rám dlouhý v centimetrech – rychlou představu si uděláte, pokud se podíváte, o kolik přesahují kolečka oproti špičce a patě boty.
Materiál rámu obecně vlastnosti sice ovlivňuje, ale při výběru brusle těžko poznáte, jak kvalitní rám na bruslích je. Zde se dá řídit hlavně cenou. Dnes se již často dělají kovové rámy (nějaký mix hliníku a jiných prvků), které jsou dostatečně pevné. Plastové rámy jsou také bez problémů. Snad jen u hooooodně levných a nekvalitních bruslí by mohl plastový rám dělat problémy. Plast u solidních bruslí lépe pohlcuje chvění pocházející od koleček a dalo by se říct, že bude trochu /pohodlnější/. Více však tuto vlastnost ovlivní výběr tvrdosti koleček (více dále).
(maximální) VELIKOST A TVRDOST KOLEČEK
Kolečka významně ovlivňují rychlost a /prostupnost/ bruslí. V podstatě postačí, když si budete pamatovat následující pravidla:
Velká kolečka = rychlejší, trošku méně stabilní (jste výš nad asfaltem), lépe zvládnou i horší kvalitu asfaltu
Malá kolečka = pomalejší, stabilnější, horší prostupnost, lepší ovladatelnost
Tvrdá kolečka = rychlejší, horší grip (hůř drží v zatáčkách), více přenáší otřesy do rámu a následně do boty brusle
Měkká kolečka = pomalejší, lepší grip, pohodlnější
Velikost koleček se udává v milimetrech [mm].
Tvrdost koleček se označuje jako číslo s písmenem A. Teoreticky je od 0A do 100A. U fitness bruslí se pohybuje zhruba od 76A do 84A (86A).
Parametry koleček pak jsou pro výše uvedené zhruba v tomto rozmezí (pro fitness brusle):
Velká kolečka 84(82) až 90 mm
Střední kolečka 76 až 82(80) mm
Malá kolečka 74 mm a méně
Tvrdá kolečka 80A a výš
Měkká kolečka 80A a níž
(rozdělení je názorem autora – nikde nenajdete přesné dělení – je to věcí názoru)
Tyto zásady obecně sice platí, ale lze vždy porovnávat kolečka podobné cenové kategorie a nejlépe ještě od stejného výrobce. Kolečka stejných parametrů za 250,- Kč a za 3000,- Kč se zkrátka budou lišit významně.
Často se také setkáte s názorem, že měkčí kolečka rychleji sjedete. Obecně to asi platí, ale obzvlášť zde hraje nejdůležitější roli kvalita koleček (tedy hlavně cena).
Materiál koleček je (myslím) vždy z nějakého plastu do kterého se přidává množství příměsí pro získání optimálních vlastností. Často je základním materiálem PU (polyuretan). Dotaz, zda jsou na bruslích kolečka plastová nebo gumová, je tedy trošku mimo. Ptejte se raději, zda jsou použita kvalitní kolečka nebo nějaká horší.
LOŽISKA
Ložiska jsou dalším podstatným prvkem, který určí rychlost vašich bruslí. U nových bruslí musíte většinou doufat, že vás výrobce neošidí. Označení ABEC3 (horší) až ABEC9 (lepší) je poměrně zavádějící. Toto označení je pouze označením normy přesnosti výroby ložisek. Nic již neříká o použitých materiálech apod., nehledě k tomu, že na levných bruslích najdete ložiska často ABEC7, která mají s ložisky ABEC7 společný jen nápis.
Zde je opravdu nejlepší řídit se cenou.
Pro majitele bruslí: pokud vaše brusle nepříjemně chrastí je čas na vyčistění ložisek nebo na jejich výměnu.
zdroj: IN-LINE-BRUSLE.cz
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář