Literární směr i životní postoj 19.století, rozrušuje hodnoty osvícenství a klasicismu
• důraz na city a fantazii, časté téma nešťastná láska
• hl.postava – splývá s autorem, vyjímečná osobnost, často vyvrženec společnosti, osamělý, neschopnost a nezájem přizpůsobit se, individualismus, nutná potřeba lásky (má vysněný ideál, který nenajdenešťastný), hl.postava muž se zamiluje a postupuje proti všem konvencím naopak hl.postava žena se konvencí bojí a není schopna je překonat, často neobvyklý původ, zhnusení společností – vzpoura proti společnosti, zviditelňování se
• častý útěk do přírody nebo vzdálených exotických krajin
• obracení se do minulosti (hlavně gotika – dvoření ženám)
• protiklad snu a skutečnosti – osamění, odcizenost
• děj založen na konfliktu, protikladné jevy (krásný x ošklivý, vznešenost x grotesknost)
• střet morálky jedince s morálkou společnosti
• obdiv k minulosti, mystice, lidové slovesnosti a přírodě – únik do vlastního nitra
odmítání klasických forem, důraz na původnost, tvůrčí svoboda umělce, zcela nová témata, nedrží se pravidel
v poezii – lyricko-epické žánry, epos, dramatická básně, byronská povídka
v próze – román, historická povídka (autor často vstupuje do děje, vnitřní konflikty postav)
romantické drama – vzorem Shakespeare, rozbíjení dramatické jednoty
Německá literatura
počátky romantismu (Goethe – Utrpení mladého Werthera), poezie „modrého květu“
NOVALIS (1772-1801)
vl.jméno Friedrich von Hardenberg, básník, příklon k náboženství a mysticismu
• Hymny noci (motivy ztracené lásky a touhy po smrti, kontrasty den x noc, život (světlo) x smrt (tma)
• Heinrich von Ofterdingen (nedokončený román, hrdina (středověký básník) hledá „modrý květ“-symbol života a pravé poezie)
JACOB A WILHELM GRIMMOVÉ (1785-1863 a 1786-1859)
vztah k německé lidové slovesnosti a germánské mytologie, sběratelé a vydavatelé lidových pohádek
HEINRICH HEINE (1797-1856)
emigrace do Francie, subjektivní díla, balady nebo romance, často ironický podtext
• Kniha písní (sbírka, 5 částí, skladba Lorelei, subjektivní prožitky, nešťastná láska)
Romantismus v evropské a české literatuře
Romantismus v evropské a české literatuře
ROMANTISMUS VE SVĚTOVÉ A ČESKÉ LITERATUŘE
Romantismus
Ø Odvozeno od slova romantique=neskutečný jako v románu(dobrodružný…)
Ø Původně jakékoliv prozaické dílo psáno hovorovým jazykem(jakýmkoliv jazykem mimo latiny)
Ø Umělecký směr, který se projevuje ve všech stylech, myšlenkové hnutí
Ø Jeden z hlavních směrů 19. století
Ø Uplatnění tvůrčí svobody umělce, proti racionalismu stavěl na citu, vášni, fantazii a vůli
Ø Vyzdvihoval hodnoty středověku, opravdovost, zdůrazňoval konkrétního jedince
Ø Na síle nabývají směry nacionalismu a liberalismu
Hlavní znaky romantismu
Ø Individualismus, subjektivismus a modernismus
Ø Romantický hrdina: cítí nějaký rozpor, zdroj konfliktu(uvědomuje si, že je v rozporu), chce změnit společnost, uniká z civilizace, ze společnosti, utíká do přírody(zpočátku mu rozumí, ale postupně mu přestává rozumět), příroda dokresluje pocity, je ideální ve srovnání s ostatním světem, romantický hrdina touží po úplné lásce, cítí nemožnost takovou lásku získat(vybere si ideál, který není dosažitelný), získává pocit, že ideál není
Ø Další zdroje konfliktu: hrdina miluje nešťastně, zamilovává se do vdaných žen, žena i přesto, že může cítit k hrdinovi lásku, neodchází z manželství, hrdinové často páchají sebevraždu, hrdina bývá z vysoce postavených míst, nebo básník – student, sváděním žen se baví, hrdina může být společenským vyděděncem(cikáni, loupežníci…), nebo může být společností nedoceněný, je arogantní, pesimistický, egoistický, velice chytrý, dokáže být vtipný, často se stává revolucionářem(boje na barikádách)
Ø Témata z minulosti, u autorů je oblíbený středověk, spisovatelé, básníci, prozaici – důraz na národ, na národní jazyk, spisovatelé nechtějí napodobovat klasicismus, chtějí vytvářet nové estetické hodnoty, často se směšují žánry
Ø Povídka se dramatizuje(svoboda tvorby – zásada), poezie se snaží navazovat na hudebnost
Ø Do popředí se dostávají anglické prvky(záliba v přírodě – různá jezírka). Lednice – minarety, volně rostoucí stromy – exotika, Janův hrad – autoři chtěli šokovat(harmonie kontrastů), zobrazování ošklivosti(ošklivost je krása), autoři nezobrazovali skutečnost takovou jaká je
Ø Přírodní motivy, žánry: Kombinování žánrů – lyrické drama, nejrozšířenější poezie – lyricko-epická, hlavní hrdina je často spojován s autorem
Ø X realisté(objektivní, reálné zobrazení)
NĚMECKÁ LITERATURA
Ø zájem o minulost, silné náboženské zobrazení až mystické
NOVALIS(Pseudonym)
Díla: Hymny noci
- sbírka básní s motivy ztracené lásky, kontrasty dne a noci…, touha po smrti, postava potulného básníka – hledá modrý květ – svoboda v tvorbě(smysl života)
JACOB A VILHELM GRIMMOVÉ
- sbírali lidovou slovesnost a zabývali se germánskou mytologií
- vytvářeli pohádky, které měly mít výchovnou funkci
- pohádky: Vlk a sedm kůzlátek, 3 muži v lese, Červená Karkulka, Zlatovláska, Sněhurka, Princezna se zlatou hvězdou
HEINRICH HEINE
Dílo: Kniha písní
- básnická sbírka, nejznámější skladba Lorelei – v podstatě balada
- Lorelei je krásná panna vábící plavce na pevninu, kde nakonec zemřou
ANGLICKÁ LITERATURA
GEORGE GORDON BYRON
Díla: Childe Haroldova pouť
- moderní epos
- obsahuje autobiografické prvky
- hlavní hrdina putuje po Evropě(hlavně do Řecka), obdiv minulosti a přírody, protest proti nesvobodě
Džaur, Korzár, Lara
- romantické básnické povídky
Manfred, Kain
- filozofická veršovaná dramata
Poznámky:
Ø Byronismus – odrůda romantismu, je charakteristický sporem hrdiny se světem, osamoceným bojem za svobodu proti tyranům, světobolem
Ø Byronská povídka - je veršovaný lyricko-epický útvar. Děj má prvky lyriky, reflexe, popisu. Přírodní scenérie, tajuplné prostředí. Hrdinové se bouří proti světu, tyranii, konvencím.
PERCY BYSSHE SHELLEY
Dílo: Odpoutaný Prométheus
- lyrické básnické drama
Poznámka:
Ø Titanismus – hrdý vzdor proti Bohu, osudu a moci, kontrast lidské a božské tyranie, víra v konečné vítězství dobra
WALTER SCOTT
- básník, sběratel skotských balad, prozaik
- zakladatel historické beletrie
Díla: Ivanhoe
- z anglické historie(12. st.)
- napětí, milostná tématika, atmosféra hrdinství
Waverley
Pirát
Quentin Durward
FRANCOUZSKÁ LITERATURA
FRANCOIS RENÉ DE CHATEAUBRIAND
Dílo: Atala
- básnická povídka, návrat ke křesťanství a mystice
- prostředí exotické americké přírody
- příběh nešťastné lásky Indiána Šakty a dívky Ataly
- biblický patos, zvukomalebnost
VICTOR HUGO
- básník, dramatik, prozaik
Díla: Legenda věků
- trojdílný básnický cyklus, vznikl ve vyhnanství
- obraz vývoje lidstva k humanitě
- motivy měšťanské lásky
- vliv na Vrchlického a Machara
Chrám Matky boží v Paříži
- próza, román
- kontrast krásy a ošklivosti, dramatický dějový spád
- osudový vztah ohyzdného Quasimoda a krásné Esmeraldy(čtenářský deník!)
Bídníci
- rozsáhlá románová skladba líčí osudy uprchlého trestance Jeana Valjeana
STENDHAL
- přechod mezi romantismem a realismem
- psychologická próza
- 1. román – Arvens
Díla: Červený a černý
- Příběh Juliena Sorela(ctižádostivý, snaživý…)
- Vyniká ve společnosti i cestou pokrytectví a přetvářek
- Barvy symbolizují revoluci a despotismus
- Psychologicky laděný román, používá monolog
Kartouza parmská
- román o mladém šlechtici, jehož ideál nedojde naplnění
- dějiště v Itálii a v bitvě u Waterloo
- intriky, pokrytectví, tragický konec
Poznámka:
Ø nebyl pochopen, jeho knihy se začali číst až ke konci 19.století
ALFRÉD DE MUSSET
Dílo: Zpověď dítěte svého věku
- intimní a generační román s autobiografickými rysy
Se srdcem divno hrát
- drama, lyrická atmosféra
ITALSKÁ LITERATURA
GIACOMO LEOPARDI
Dílo: Zpěvy
- romantismus, prvky klasicismu
ALESSANDRO MANZONI
Dílo: Snoubenci
- romantismus s prvky realismu
LITERATURA USA
EDGAR ALLAN POE
- básník, prozaik
Díla: Havran
- básnická skladba s tématem smrti mladé dívky
- krása, láska v protikladu s úzkosti ze života a smrti
Vraždy v ulici Morque
- próza
- detektivní povídka
Jáma a kyvadlo
- hororové povídky, hrůzostrašné příběhy s motivy zániku a smrti
HENRY WADSWORTH LONGFELLOW
Dílo: Píseň o Hiawathovi
- čerpá ze starých indiánských pověstí
RUSKÁ LITERATURA
Ø Prolínání romantismu a realismu
ALEXANDR SERGEJEVIČ PUŠKIN
- básník, romantik, dramatik
Díla: Evžen Oněgin
- filozoficko-společenský a zároveň milostný veršovaný román
- pocity – „zbytečného člověka“
- Hlavním hrdinou je šlechtic plný předsevzetí a úmyslů
- Není schopen je uskutečnit
- Ztrácí smysl života
Kavkazský zajatec, Bachčisarajská fontána
- lyricko-epické skladby, inspirovány divokou přírodou
Kapitánská dcerka
- historická próza
Piková dáma
- povídka
Boris Godunov
- historické drama
MICHAIL JURJEVIČ LERMONTOV
- básník, prozaik a dramatik
Díla: Démon
- romantická básnická povídka s filozofickou úvahou o dobru a zlu
- Démon – zavřen Bohem pro vzpouru, odsouzen k věčné samotě, ale démon se zamiluje do pozemské dívky Tamary, prohrává
- Zlo se rodí z bezmocnosti dobra
Hrdina naší doby
- postava „zbytečného člověka“
- mladý aristokrat Pečorin – vyděděnec z vlastní vůle, hledá smysl života
NIKOLAJ VASILJEVIČ GOGOL
Díla: Taras Bulba
Revizor – satirická komedie
Mrtvé duše
POLSKÁ LITERATURA
ADAM MICKIEWICZ
Díla: Konrád Wallenrod
- hrdina, který se zřekl osobního štěstí, jen aby mohl prospět vlasti
- historická povídka
Pan Tadeáš
- o nepřátelství dvou zemanských rodin
- rozsáhlý epos
MAĎARSKÁ LITERATURA
SÁNDOR PETÖFI
- básník, lyrik
- psal vlasteneckou poezii, revoluční a milostnou
- padl v revoluci
SLOVANSKÁ LITERATURA
LUDOVÍT ŠTÚR
- položil základy spisovné slovenštiny a volal po vlastní slovenské kultuře
- nejdůležitější je jazyk
Díla: Náuka reči slovanskej – vytvořil první novodobou gramatiku slovenštiny
MICHAL MILOSLAV HODŽA
JOZEF MILOSLAV HURBAN
- Básník a autor historických novel a satir, zakladatel časopisu – Slovenské pohĺady
Dílo: Olejkár
(Samo Chalupka , Janko Král, Ján Botto, Andrej Sladkovič, Jan Kalinčiak)
ROMANTISMUS V ČESKÉ LITERATUŘE
Ø Vyvrcholení procesu národního obrození v letech 1830-1848
Ø Dochází k rozkvětu poezie, venkovské prózy, satiry, publicistiky a divadla
KAREL HYNEK MÁCHA(1810-1836)
- nejvýznamnější a nejdůležitější básník českého romantismu
- básník, prozaik, divadelní ochotník
- studoval práva a filozofii v Praze, krátce byl advokátním praktikantem v Litoměřicích
- hodně četl a cestoval, utíká do přírody, kde má klid, velice rád maloval a kreslil
- zamiluje se do Eleonory Šimkové, ale těsně před sňatkem umírá
- odhaluje dvojí tvář Prahy – bohatou a chudou
- jeho postava byla tajuplná – měl dlouhé vlasy a plnovous
Díla: Máj
- lyricko-epická báseň, vrchol jeho tvorby, základní dílo moderní české poezie
- krajina- pod Bezdězem, Máchovo jezero…
- skladba postihuje rozpor mezi životem a smrtí, nesmrtelností a vědomím zániku
- postava Viléma – typicky romantická, vyřazen ze společnosti(vyhnán otcem, stane se vůdcem loupežníků). Mstí se otci za svedení své milé a jako otcovrah je odsouzen k smrti.
Máj obsahuje 4 zpěvy:
- zpěv – obraz májové přírody, motiv lásky, první tragédie
- zpěv – znázornění času – věčnost přírody, doba do popravy, Vilém přemýšlí nad životem
- zpěv – vrchol básně, krása přírody X lidský osud, vyznání lásky k rodné zemi, země je jediná jistota: kolébka, hrob, matka, vlast, vzpomínka na dětství – nejkrásnější období života
- zpěv – závěr, básníkovo ztotožnění se svým hrdinou i poutníkem, který se po letech vrací na popraviště
Dvě intermezzy:
- půlnoční popraviště
- obraz horské přírody
Poznámky:
Ø používá rytmu – JAMB, jednoslabičná slova na konci veršů, poloveršů
Ø volí dynamická slovesa – napětí, zvukomalebnost, pauzy, pomlky, nedokončené věty, nezvyklé přívlastky, používá oxymórony
Ø prolog – vyznává vlastenectví, dedikace - věnování
Ø
- vrchol, gradace drama
- klesání
Ø nebyl pochopen
Pouť krakonošská
- básnická próza, obraz přírody
Křivoklad
- 1. díl zamýšlené tetralogie Kat (dalšími částmi měly být: Valdek, Vyšehrad, Karlštejn)
Cikáni
- román popisující život na pokraji společnosti
- rozpor skutečnosti a snu, realistická kresba postav, romantické tragické zápletky, popisuje život vyděděnců
Obrazy ze života mého
- povídky s autobiografickými prvky
- 2 povídky- večer na Bezdězu a Márinka
KAREL SABINA
- 1. obdivovatel Karla Hynka Máchy
- básník, prozaik, liberalista, literární historik a politik
- napsal libreta k Smetanovým operám(Prodaná nevěsta, Braniboři v Čechách…)
- přidal se k radikální skupině, revolucionář v protihabsburském povstání
- byl odsouzen na smrt, nakonec dostal 8 let vězení, musel se stát donašečem tajné policii
Díla: Máchův EPIGON
- napodobování Máchy, pokračování, nikdy nedosáhl kvality Máchy
Na poušti
- román, pražská inteligence
Oživené hroby
- román s autobiografickými prvky
- obraz života a osudů několika politických vězňů
Úvod povahopisný
- teoretické dílo o K.H.M.
VÁCLAV BOLEMÍR NEBESKÝ
- světobol, melancholie
- přítel Boženy Němcové
JOSEF VÁCLAV FRIČ
- revolucionář, účastnil se bojů na barikádách, byl vypovězen z Čech
- radikální politik, novinář, dramatik a překladatel
Díla: Paměti
- čtyřdílné, nedokončené svědectví o jeho mládí a hlavně o revolučních letech
Písně z Bašty
- napsal v emigraci
PROKOP CHOCHOLOUŠEK
- psal historickou prózu
Poznámka:
Ø satira: Josef Canger – Den v Kocourkově- kritika maloměsta, František Jaromír Rubeš – kritika města i vesnice, motiv pouti(Pan Amanuensis)
JOSEF KAJETÁN TYL(1808-1856)
- studoval gymnázium v HK, byl ovlivněn V.K.Klicperou, studuje filozofii
- přidal se ke kočovné společnosti(2 roky)
- od roku 1842 vede představení v pražské Růžové ulici
- je redaktorem časopisů: Květy české, Pražský posel
- 1848 – revoluce – byl poslancem říšského sněmu, člen Národního výboru
Díla: Povídky o umělcích
- ztroskotanci, kteří hledají štěstí
Rozervanec
- povídka o Máchovi
- zesměšňoval jeho osobu, vydal po Máchově smrti
Poslední Čech
- novela, rozměrná próza situovaná do šlechtického prostředí
- setkala se s ostrou kritikou K. H. Borovského- věta: „Kéž by mu to vlastenčení s úst do rukou ráčilo přejít.“
- Tyl se snažil získat šlechtu pro národní myšlenky
- Vyzdvihoval češství – věta: „Já jsem Čech a kdo je víc?“
Divadelní hry
Ø Týkaly se jeho současnosti
Ø Měly převychovat
Paličova dcera sociální tématika
Bankrotář
Fidlovačka aneb Žádný hněv a žádná rvačka
- kritika pražských měšťáků
- ve Fidlovačce po prvé zazněla píseň (zhudebněná F. Škroupem)- Kde domov můj, která se později stala národní hymnou(1918)
Strakonický dudák
- dramatická báchorka, příběh dudáka Švandy, který je ztělesněním talentovaného, citlivého člověka, podléhajícího touze po bohatství a slávě v cizině
- cíl: vychovat diváka, varuje před přílišnou touhou po penězích
Tvrdohlavá žena, Jiříkovo vidění, Lesní panna – pohádkové hry
- 1. sociální drama, vzpoura havířů kolem 15.st.
- upozorňoval na bídu
Jan Žižka aneb bitva u Sudoměře
- ideály revoluce
- historické nepřesnosti historické hry
- upozorňuje na sílu národa se soc. zaměřením
Jan Hus
Krvavé křtiny
Drahomíra a její synové
KAREL JAROMÍR ERBEN(1811-1870)
- narodil se v Miletíně
- historik, právník, archivář, básník, sběratel lidové slovesnosti, překladatel
- studoval filozofii(seznámil se s Máchou), měl vliv na Palackého
- spolupracuje na vedení Květů
- stal se archivářem města Prahy
- inspirovala ho lidová slovesnost, snažil se ji i rekonstruovat
Díla: Prostonárodní české písně a říkadla
- 2 200 českých národních písní s komentáři
Sto prostonárodních pohádek a pověstí slovanských v nářečích původních
- některé pohádky zlidověly(např. Dlouhý, Široký a Bystrozraký, Zlatovláska)
Kytice
- 13 básní(starší vydání+6 písní)
- Balady – 2 básně(Mateřídouška, úvodní a závěrečná věštkyně)
- Základ – české báje – zveršoval
- Nešlo mu o zobrazení jeho života
- Není pro něj důležitý čas ani prostředí
- Důležitý je dramatický konflikt, důležité jsou mezilidské vztahy, vina a odpuštění, postava se chce vzbouřit – následuje trest(trest – přichází vždy!)
- Zájem o ženskou problematiku(matka, dcera, vdova…), nejdramatičtější je konflikt matky a dcery
- Boj člověka s přírodou a nadpřirozenými silami
Jednotlivé básně: např.: Poklad, Polednice, Vodník, Záhořovo lože…
- používá: přímou řeč – napětí, neslovesné věty, zvukomalba, zdrobněliny
- forma: balada, jednoduchý a pravidelný rým(daktyl, trochej), krátké verše, úvahové otázky, monolog, rychlý děj a spád
- vliv na: Nerudu, Vrchlického, Bezruče, Wolkera, Mánesa, Dvořáka, Semafor, kino…