Styl publistický
29. 10. 2008
Styl publistický
Publistický styl a jeho útvary (fejeton, reportáž, kritika, recenze, interview). Uspořádání novin (úvodník, články...).Publistický styl je styl projevů z oblasti veřejné činnosti a politiky.
Má funkci informační, získávání informací. Používá se s hromadných sdělovacích prostředcích a v řečnických projevech.Uspořádání novin:1. úvodník2. články (další příspěvky)Další útvary publistického stylu: Zprávy, referáty, kritiky, recenze (kritika knihy), reportáže, interview, dopisy čtenářům, fejetony, literární texty - v příloze, zábavné textyÚkoly publistického stylu:1. informovat2. přesvědčovat3. získávat pro něco4. vzdělávatZnaky publistického stylu: - ustálenost, aktualizace výrazů - oživení - neobvykléReportáž- prvky: odborné, umělecké - smíšený útvar- základem je slohový postup popisný - reportáž má vyvolávat názornou představu prostředí - začíná popisem - má být zajímavá, přitažlivá a má informovat - v ní se využívá interview - rozhovorFejeton- opírá se o skutečné události a jevy, pracuje i s fantazií- zpracovává drobné téma, vzaté ze všeobecného života- využívá postupu úvahového, ba i vyprávěcího, popisného a výkladového- vyjadřování má být vtipné a neotřelé - má sice vtipný ráz, ale má vést k zamyšlení- jazyk: spisovný + prvky hovorové- autoři: J.Neruda, K.Čapek, K.Poláček, R.Křesťan, O.NeffKritika- kritika posuzuje, hodnotí- může být kladná a záporná- cíl záporné kritiky: odstranit záporné jevy, ukázat cestu k nápravě- autor musí znát daný jev, který kritizuje - používá se objektivní přístup- podepisuje seKritické projevy:- recenze, glosy, příspěvky dopisovatelů do novin- jazyk: přísně spisovný, hodnotící výrazy (přídavná jména, příslovce), lze použít i expresivní slova (citově zabarvená)- věty: oznamovací, tázací, rozkazovací, zvolací i přací.Stavba novin: - nejaktuálnější zprávy z domova i zahraničí - ekonomie, inzeráty - sport
Zdroj: http://katherine.websnadno.cz/MLUVNICE.HTM#begin
nic neumite
(blbecek borecek, 5. 4. 2011 14:41)